Home
Paspoort
Contact

Namibië en Zuid-Afrika 2018

Onze B&B-rondreis in 2017 door Zuid-Afrika maakte vooral één ding duidelijk: we misten de rust en ruimte van het echte Afrika en het kamperen! Zuid-Afrika is weliswaar erg een erg divers land, maar ook erg volgebouwd, druk en ontwikkeld. Bovendien sluiten de muren van een huis de Afrikaanse avond- en nachtwereld volledig buiten en dat zorgt ervoor dat je veel beleving mist. In 2018 maken we daarom een road trip down memory lane. We gaan onze eerste Namibië-reis uit 2005 herbeleven. Enerzijds om nog eens de onmetelijke sterrenhemels van Fish River Canyon en Lüderitz te zien, anderzijds om Floortje te tonen waar ze ooit als drie- en zevenjarige kampeerde in de Namib-woestijn en de Skeleton Coast!

Twee landen

We doen in 2018 twee landen aan: Zuid-Afrika en Namibië. We vliegen via Johannesburg naar Windhoek en duiken meteen de rode duinen van de Kalahari in en slapen bij de kokerbomen van Keetmanshoop. Na twee nachten Fish River Canyon vertrekken we naar de kust en gaan we via Lüderitz naar Sesriem, Walvisbaai en Cape Cross. Bij Cape Cross in de tweede week van de trip eindelijk begint het echte safari-gevoel. Achtereenvolgens bezoeken we de Brandberg (woestijnolifanten), Etosha NP en Erindi. Omdat we maar voor een periode van drie weken een 4x4 konden huren, vliegen we daarna terug naar Johannesburg voor een week safari in een normale sedan in het Zuid-Afrikaanse Pilanesberg NP. Kortom: een beetje wat geïmproviseerde en chaotische opzet, maar wel eentje die ons het beste van woestijn en savannes garandeert!

De route:

Van dag tot dag

Amsterdam – Johannesburg (vlucht) Een lange dagvlucht brengt ons tegen tienen in de avond in Johannesburg. Niet leuk zo’n marathonzit van een uur of vijftien, maar in Johannesburg wacht Afrika. En dat voelt zo langzamerhand toch wel een beetje als thuiskomen. Vlak voor middernacht kunnen we gelukkig - zonder jetlag en tijdverschil - in een bed duiken voor een goede nachtrust onder de Afrikaanse hemel.

Johannesburg - Windhoek (vlucht)  Na een kort nachtje moeten we weer vroeg uit de veren om de continentale vlucht met British Airways naar Namibië te halen. Rond 13.00 uur landen we op Windhoek, halen we de Toyota Hilux 4x4 op en nemen we ons intrek in het House on Olof Palme.

Windhoek - Mariëntal (asfalt, gravel, zand - 280 km) Op de derde dag begint onze roadtrip echt. We rijden Windhoek uit en binnen een half uur zitten we middenin de woestijn op weg naar de Kalahari. Tijdens deze rustige eerst rit passeren we de Kreeftkeerkring en gaan we uiteindelijk meteen het gravel en zand op voor onze afgelegen overnachtingsplek: Kalahari Red Dune Camp bij Mariëntal. Een nieuwe plek voor ons met een geweldig uitzicht en een buitendouche en -toilet!

Mariental - Keetmanshoop  (gravel - 275 km) De volgende dag breken we de tent weer op en rijden we een korte rit naar Keetmanshoop. In 2005 hebben we op deze route niet alleen het meest gruwelijke onweer ooit beleefd, maar arriveerden we ook bijna 10 uur te laat omdat we met onze Volkwagen Polo rivieren moesten oversteken. Dit jaar zal het waarschijnlijk iets minder spannend worden, maar slapen we wel bij het kokerbomenwoud. Een plek die we in 2005 moesten overslaan vanwege tijdgebrek. We kamperen bij Quiver Tree Forest restcamp.

Keetmanshoop - Fish River Canyon (asfalt, gravel - 250 km) Na een nacht met een waarschijnlijk ongekende sterrenhemel (en hopelijk een paar sprekende nachtfoto's van de melkweg), rijden we door naar de meest zuidelijke etappeplaats van deze reis: Fish River Canyon NP. Na de Grand Canyon de grootste kloof op aarde. De kloof is uitgesleten door de Oranje Rivier die  meteen de grens vormt met Zuid-Afrika. Een gortdroge en uitgestorven bestemming waar we wel hebben overnacht in een guesthouse, maar nog nooit hebben gekampeerd. Om dat gemis goed te maken kamperen we zowel op de Hobas campsite als  de Ai-Ais Campsite. We zijn benieuwd!

Fish River Canyon - Lüderitz  (gravel, asfalt - 475 km) De eerste lange rijdag. Na een week woestijn, verruilen we het decor van zand en stof voor zand, stof en zee. Lüderitz is een kleine stad in het zuiden van Namibië aan de Atlantische Oceaan. Hier raakt de Benguela Golfstroom de kust en voert ijskoud voedselrijk water aan vanaf de zuidpool. En dat betekent walvissen, dolfijnen en pinguïns. We hopen de tweede dag een boottocht te maken om het allemaal te gaan zien.  We slapen net als in 2005 in het Lüderitz Nest Hotel.

Lüderitz - Sesriem (asfalt, gravel - 480 km) Weer een monsteretappe. Van de kust duiken we opnieuw de woestijn in en wel de Namib. De oudste woestijn ter wereld. Een bloedheet en enorm gebied met weinig verkeer en bezienswaardigheden. Sterker: de fluorescerende kleuren en grillige bergen van de woestijn zijn de attractie. We bezoeken uiteraard de rode zandduinen van Sossusvlei en verblijven twee nachten op de nabijgelegen Hauchabfontein Campsite. Ook dit is een nieuwe overnachtingsplek voor ons.

Sesriem - Walvis Bay (gravel - 380 km) Een lange, lange rit brengt ons weer naar de kust. Het mooie van deze dag is dat we opnieuw de Kreeftskeerkring oversteken, diverse bergpassen passeren en onderweg een bizar en grillig landschap gaan zien. Elke kilometer dat we dichter bij de zee komen, voel je de temperatuur zakken. In Walvisbaai overnachten we twee nachten in verschillende hotels: het Oyster Box Hotel en de Lagoon Lodge. Walvisbaai is bekend om z'n vele watervogels, zeeleeuwen en dolfijnen. Ook hier zoeken we water dan ook absoluut op!

Walvis Bay - Cape Cross (asfalt, gravel, zoutweg - 160 km) Langs de kust rijden we verder naar het noorden. We passeren Swakopmund en Henties Bay en slapen vannacht in de Cape Cross Lodge. Kamperen is hier minder aantrekkelijk vanwege de kou en mist. Cape Cross herbergt een enorme kolonie Kaapse zeeleeuwen en dat is een adembenemend spektakel!

Cape Cross - Uis (zout, gravel - 200 km) Meestal rijden we vanuit Cape Cross naar Kamanjab of Twijfelfontein, maar dit jaar zoeken we een nieuwe locatie: de Brandberg. Een wildernis met woestijnolifanten, -neushoorns- en -leeuwen. Of we ze daadwerkelijk gaan tegenkomen is nog maar de vraag, want het gebied is erg ruig en uitgestrekt. Maar ze zoeken doen we zeker. Deze dag is bovendien een kantelpunt in de reis. We zijn ongeveer halverwege en na woestijn en kust, rijden we nu de savanne op en begint het safari-gedeelte! We slapen twee nachten op de White Lady Campsite

Uis - Etosha NP  (gravel, asfalt - 375 km) En over safari gesproken: Etosha NP mag uiteraard niet ontbreken tijdens een reis naar Namibië. Gedurende de 13 jaar dat we Namibië bezoeken hebben we bijna 130 dagen en nachten in Etosha doorgebracht. Dit jaar houden we het bescheiden met vijf nachten. Waar? Dat staat nog nog niet helemaal vast, want we hebben alleen nog maar een nacht in Okaukuejo en Halali kunnen boeken. Desalniettemin kijken we uit naar het park en gaan de overnachtingen uiteindelijk ook wel lukken. De kampeerplekken in Etosha zijn druk (voor Afrikaanse begrippen), maar tijdens de gamedrives lijk je alleen te zijn in het park. We zullen veel ochtenden en avonden fotograferend doorbrengen aan een van Etosha's watergaten, veel zwemmen en 's nachts stil kijken naar de olifanten, giraffen, zebras, gnoes, koedoes, neushoorns en springbokken die langs de tent lopen op weg naar het lokale watergat.

Etosha NP - Erindi (gravel, asfalt - 475 km) Etosha is doorgaans óf het begin van de reis, óf het eindpunt. Dit jaar doen we het anders. We rijden weliswaar terug richting Windhoek en slaan Botswana over. Maar we hebben onszelf getrakteerd op twee nachten Old Traders Lodge in Erindi! Erindi is het grootste privépark ter wereld en dat betekent minder  bezoekers en veel, veel ruimte. Als groezelige, stoffige kampeerders vallen we altijd een beetje uit de toon in een lodge, maar Old Traders is anders. De lodge ligt aan en meer met nijlpaarden en krokodillen waar het een komen en gaan van dieren is. Impala's, olifanten, zebra's, gnoe's, giraffen en roofdieren. Hier zagen we drie jaar geleden eindelijk onze eerste wilde honden. Een mooie afsluiter van het Namibië-stuk van de reis.

Erindi - Windhoek  (gravel, asfalt - 175 km) Terug in Windhoek leveren we de auto in en overnachten we in het voor ons nieuwe Elegant Guesthouse. aan de rand van de stad. Morgen gaat de wekker om 03.00 uur (!) voor onze vroege vlucht naar Johannesburg.

Windhoek - Johannesburg - Pilanesberg NP Na een vlucht van 2,5 uur landen we op Johanneburg en halen we meteen onze Zuid-Afrikaanse huurauto op. We rijden in één ruk naar Pilanesberg NP en kunnen 's middags onze eerste Zuid-Afrikaanse gamedrive afvinken.

En hoewel Pilanesberg door mensen is aangelegd is het een van de beste plekken ter wereld om groot wild te fotograferen. Er zijn geweldige schuilhutten, het park telt een van de hoogste vogeldichtheden van Afrika en vrijwel al het groot wild is aanwezig. Nog een bonus: het park is aangelegd in een oude vulkaan en je hebt dus altijd fotogenieke achtergronden! We blijven vijf nachten in Pilanesbergop het Manyane ResortNaast gamedrives gaan we uiteraard weer een dag naar the Valley of the Waves in Sun City. Een enorm golfslagzwembad. Hét hoogtepunt van deze reis voor Floortje.

Pilanesberg - Johannesburg - Amsterdam Na hopelijk een veelzijdige en geweldige reis vliegen we terug naar Nederland.

Foto-portfolio's van onze eerdere reizen in zuidelijk Afrika: